maanantai 14. huhtikuuta 2008

Laiva huusi

Ja miehet tuskissaan, kun ei pönttö vedä. Herra Hokkanen oli ansiokkaasti perehtynyt asiaan seuraavin tuumailuin:

"
Niinpä seuraavia ajatuksia tuli mieleeni:

* Nykyinen wc-järjestelmähän lienee alipaineella toimiva septistankkijärjestelmä, jonka säilön tilavuus on noin ? litraa"

* Ilmeisesti ongelmaksi muodostuu letkujen pituus ainakin näin kirjallisuus lähteisiin tutustumalla

* markkinoilla on tarjolla erilaisia järjestelmiä. kaikkien näiden ohjeistuksessa kehotetaan tankki asentamaan mahd. lähelle itse suorituspaikkaa --> laurin ajatus tankin sijaitsemisesta halkopoksissa olisi tämän pohjalta perusteltua.

* Toisaalta säiliön voisi asentaa myös itse wc-tilaan. Tosin silloin sen pitäisi olla suhteellisen pieni. Löysin jostain tiedon, että noin 5-8 litraa säiliötä per henkilö per päivä olisi hyvä mitoitus. Tästä seuraakin sitten optimointitehtävä

* Kemiallisia WC-järjestelmiä on runsaasitarjolla. Näissä säiliöt noin 20 litraa. eli pitäisi tyhjentää suht useasti. näitä saa noin 100 eurolla.

Pari tarkentavaa kysymystä:
1) mikä on nykyjärjestelmän tilavuus?

2) ratkaistaanko ongelma hyödyntämällä nykyistä järjestelmää ja sen osia vai heivataanko vanha pois ja uusi tilalle?

3) onko kemiallinen wc mahdollinen ratkaisu?"

Koetan lisäillä omiani. Ja vastailla kysymyksillä.
1) Kakkatankin tilavuus vaikuttaa suurehkolta, liekö parisataa litraa aivan kehno arvaus. Ainakin sitä tyhjentäessä tuntuu kestävän pieni iäisyys.
(Lisäys: 200l oli huono arvaus, totuus n. 1000l)

2) Laivalla on sen verran monta projektia käynnissä, että suosisin nykyjärjestelmän kehittämistä, ainakin siinä määrin, että ymmärrämme miksi se ei toimi ja on heivattava.

3) Kemiaa sinne tankkiin pitäisi varmastikin laittaa lisäksi, mutta en innostuisi kauheasti tuollaisesti kakanpäälläistuttavasta mallista, semminkin kun 7,98 kuutiometriä vettä ja 1,56 höyryä siinä vieressä
lämmittävät mukavasti toimitustilaa. Putken puhtaana pysymisen kannalta jonkinlainen päivittäin ajettava kodinputkimieshuuhtelu olisi varmaan paikallaan.

Tähtikohtiin... Nykyisen järjestelmän (ks. linkki edellä) potentiaalisia ongelmakohtia ovat mielestäni
a) tuo Pertun mainitsema liian pitkä vaakasuora tuotosputki,
b) vedensaannin estyneisyys; vuotava, tukkiutunut, haljennut tjsp. imuputki ja
c) vuotava tiivisterengas istuinkannessa (voi olla muuallakin)

Järjestelmien ominaisuuksiin kuuluu ajoittainen huollon tarve, ja luulisin, että peruskunnostuksella tämäkin pata saadaan toimimaan ilman suuria muutoksia. Systeemi on avattava ja käytävä läpi, sekä vaihtaa hapertuneet kumiosat ja mahdolliset rikkoutuneet pumpun elimet. Ensin katsotaan, imeekö pumppu

i) vakuumia, eli sitä myöten myöskin
ii) vettä
ja pumppaako se
iii) pas... tuotteita

(Lisäys: Systeemi toimiikin siis käyttöohjeen mukaan siten, että tuotos imaistaan pumpun läpi ylipaineiseen poistoputkeen, ja kannen tiivisteen ollessa pitävä sekä pohjaventtiilin auki, astiaan syntyvä alipaine imee järvestä vettä tilalle.)

Seuraavat toimenpiteet ovat poistoletkun puhdistus jollain kemikaalilla ja liitosten tarkistus. Ikävä kyllä hajun poistamiseksi on ehkä ronkittava sitä perätankkiakin, että voidaan tarkastaa sen tiiviys. Operaation kestäessä voisi ajatella pöntön korottamista pykälällä, se on nykyisellään melko lailla matala. En tiedä saavutetaanko sillä toivottua pudotuskorkeuden nousua, vai olisiko kyseessä lähinnä käyttäjämukavuuden parantelu.



7 kommenttia:

.Lauri Ob. kirjoitti...

Erittäin asiantuntevaa pohdintaa!

Harrin mukaan tankin koko on tuhat (1000!) litraa. Eli kyllä sinne taitaa aika monet lastit mahtua. Myönsi kyllä, että se välimatka toimintakeskuksen ja tankin välillä on vähän ongelmallinen.

Tatu kirjoitti...

No joo, tuota pelkäsinkin. Se koko vanha perätankki on siis vaan muutettu paskatankiksi.

Letkun kaadon läpikäynti olisi varmaan paikallaan, ettei siinä olisi ainakaan kauheita kuoppia.
Sen "liukkaudesta" huolehtiminen on sitten seuraava asia, eli sinne vessaan voitaisiin asentaa septikemikaalisäiliö, josta lurautetaan aina suorituksen päälle kauhallinen.
Kolmas asia on sen letkun kevät- ja kesäpuhdistus, eli ajetaan sinne just jotain Kodin Putkimiestä muutama litra rassaamaan röörit.
Eli parannellaan sydeemiä niiltä osin kuin se on mahdollista, ja parannetaan käyttökulttuuria kaikilta osin. Lienee kuitenkin tunnustettava, ettei sille systeemille ole mitään säännöllistä huoltoa tehty?

Tatu kirjoitti...

Mainitaanpa vielä viimeisimmästä editoinnista. Löysin vahingossa ihan tuollaisen käyttö-ja asennusohjeenkin valmistajan sivuilta.
http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/pdf/lavac.pdf

Mutta ovat nuo myyjänkin sivut sen verran hauskat, että kannattaa lukea
http://www.leesan.co.uk/bogology.php

.Lauri Ob. kirjoitti...

Asiapitoisten juttujen lisäksi ronkkimiskuva naurattaa joka kerta. :) Se oli hauska juhannus, se.

Tatu kirjoitti...

Joo, etsin kyllä sopivaa kuvaa jollekin aivan muulle, mutta tuo "jotenkin kolahti" ;)

Teemu kirjoitti...

purjeveneiden septien sielunelämään liian paljon tutustuneena voin kyllä todeta tuon välimatkan ongelman syyksi. Mikäli liitosten tiiviys ei ole kunnossa niin ilman kaatoa ei putkien läpi liiku mitään. LIsäksi paineseptien toiminnassa on "heräte" vedellä olennainen osuus. Mikäli paine ei säily putkessa niin siellähän niitä herkkuja sitten muhii.

Kemikaali wc sopii asuntovaunuun mutta en lähtisi tuota sentään laivaan hankkimaan. Septin koko on purjevenepuolella noin 100 l luokkaa 10 metrisessä veneessä. Tuota peilaten Laurin 1000l säiliö on kyllä aika reilu. Uuden rosteriseptin asentaminen uusine hajunkestävine putkineen ja liitoksineen kuulostaa parhaalle vaihtoehdolle.

Tatu kirjoitti...

Joo, näinhän se on, että putken kitka tappaa pumpun aikaansaaman paineen. Mutta toiveita herättävää on minusta kuitennii, että se ei ole jumahtanut vieläkään, aina on kakka hävinnyt kupista.

Pudotuskorkeuttahan pumpulta tankkiin on kuitenkin varmaan metrin verran ainakin. Veikkaan, että isoin ongelma on vedensaannissa, ja lisäksi sinne voisi kipata ainakin näin alkuun jotain "liukastetta mukaan. Samoin syksyllä järjestelmä pitäisi kirnuta runsaalla vedellä ja jollain liemellä puhtaaksi.

Uusi tankki on toki aina hyvä vaihtoehto, mutta kannattaa tuota nyt vähän tarkistella, josko sen saisi toimimaan noinkin. Tietääpähän sitten ainakin, mitä virheitä ei kannata tehdä uutta laittaessa. Kakkaputken vaihdatus olisi ehkä hyvä teettää "ammattilaisilla", voi olla ettei siihen riitä tällä jengillä sisu.