maanantai 2. kesäkuuta 2008

Perähyttä

Mikkelin Anttolassa havaittiin taasen viikonloppuna ahkeraa talkooväkeä. Määrä ei ollut suuri, mutta ehkä tässä tilanteessa tekijöiden laatu sitä korvasikin. Ehkä. Yhtä kaikki, koneeseen saatiin uutta maalia, kuten myös skailettiin, sen ympäristöön ja vinssiin.

Pääasiallinen syy oli tavata kaksi Savon sydänmailta kaivettua puuseppää, jotka oli saatu kiinnostumaan tarjolla olevasta hyttiprojektista. Tyypit vaikuttivat oikein asiallisilta ja asiantuntevilta. Palauttivatkin meitä vähän maanpinnalle tuon aikataulun suhteen.

Ennen juhannusta ja muuta purjehduskautta ei kokonaisremonttia kannata aloittaa. Ensiapua annetaan ilmanvaihdon muodossa. Suunnitelmissa oli laittaa kaksi tulo- ja kaksi poistoilmanaukkoa. Pitänee siis käydä Biltemassa.

Vessan siirrosta puuseppäkaksikko oli sitä mieltä, ettei siitä tulisi ongelmaa. Heidän mielestään siitä saa ilmanvaihdolla niin toimivan, ettei sitä huomaa. Alustavasti vessa olisi tulossa portaiden viereen (kts. video), mutta toinen vaihtoehto on edelleen perän kaappijärjestelmän purkaminen ja vessan sijoittaminen siitä aukeavaan perätankkiin. Lattiaa eivät myöskään vaihtaisi, vaan laittaisivat siihen vain uuden pinnan.

Muuten hytin suhteen pitäisi miettiä, että millaisia muutoksia siellä halutaan tehdä. Tärkeintä on saada ilma kiertämään kunnolla ja samalla uudistaa rapistuneet pinnat. Mutta halutaanko jotain uudistaa radikaalimminkin? Itse ainakin kannattaisin sänkyjen leventämistä. Entä miten penkit? Säilytyskaapit? Halutaanko entinen konemestarin hytti säilyttää omanaan vai avataanko se osaksi isoa tilaa? Muu hytin toimivuuteen liittyvä? Millaisia pintamateriaaleja halutaan käytettävän missäkin (lehtikuusta tuntuivat suosivan)?

Tässä vielä eilen lähtöhetkellä kuvailtua materiaalia. Keskustelua odotellen..


2 kommenttia:

Tatu kirjoitti...

Joo-o. Jos sitä siihen portaan viereen meinaa, niin pitää vaan katsoa, ettei se hankaloita enää enempää sitä jääkaivon kanssa operointia. Ellei sitten halua tehdä niin fiksua tempausta, että siirtää lauhduttajan pohjaventtiilin konehuoneen puolelle johonkin olemassaolevaan läpivientiin, ja tekee talvivarman paskahuusin perustuen jääkaivoon.

Haalausporukka kirjoitti...

Kyllä tota vessaa mietittiin toiselle puolelle portaita.

Ainakin silloin... ei toi toinen puoli tullut edes mieleen.